Tursejlads i Folkebåden giver ro i en hektisk hverdag

Udskriv

Karsten Holk har en travl og hektisk hverdag som produktionsdirektør, men han har fundet en ro i Folkebåden, som han ikke har kunnet finde andre steder.

Af Daniel Tidemann

50-årige Karsten Holk er til daglig produktionsdirektør i Tetra Pak Processing Systems, og det giver en travl og hektisk hverdag med mange bolde i luften. Men når han træder ned i Folkebåden, går det hele op i en højere enhed. Her har han fundet en ro i det primitive, som han ikke vil bytte væk for noget.

Tursejladsen er et frirum

Med mange opgaver og korte deadlines i hverdagen, havde Karsten Holk brug for et afbræk. Derfor købte han sidste år en Folkebåd sammen med sin kone. “Vi bruger Folkebåden til at komme af sted, nyde vejret og komme lidt rundt til de forskellige danske øer. Det er også vores plan for den kommende sommersæson,” fortæller Karsten Holk. Folkebåden giver nogle feriemuligheder og en frihed, som man ikke kan finde mange andre steder. Derudover kan Karsten godt lide det simple aspekt ved Folkebåden. “Vi har købt båden for at kunne slappe af og tage ud og nyde det gode vejr. Vi har også altid godt kunne lide at komme på telttur, så vi kan godt lide det der med, at det er lidt primitivt.”

Folkebåden opfylder alle krav

Folkebåden er som bådklasse meget nem og billig for startere, og det er også noget af det, Karsten sammen med sin kone har søgt efter. “Båden er meget let rent vedligeholdelsesmæssigt, og så er den billig. Vi bruger kun en weekend på forberedelse, og så er den klar til at komme i vandet. Vi kan også godt lide, at det ikke er ligesom at flytte ned i et hus på vandet. Den er lidt primitiv, og det kan vi godt lide. På den måde kan vi komme endnu tættere på naturen,” fortæller Karsten Holk. Foruden alle Folkebådens gode funktioner, kan Karsten heller ikke stå for dens gamle og klassiske design. “For det første synes jeg, at Folkebåden har et fantastisk flot design. For mig er Folkebåden jo et super flot klassisk design. Den er bygget i 1942, og siden da er der slet ikke blevet pillet ved den.”

Artiklen er bragt i forårsnummeret 2021 af FolkebådsNYT