Tursejlads 13

Udskriv

Fokus på tursejlads – nr. 13

Efter en helt igennem fantastisk sommer med mange solskinstimer og mange gode timer på vandet, må jeg sige, at denne sommer bliver husket i mange år frem. Det gode og stabile vejr har lokket mange både på  vandet, og vi har oplevet, at mange små primitive både er fundet egnede til en kortere eller længere tur. Det har givet et dejligt liv i havnene, og mange har benyttet det stabile vejr til at nyde roen og stilheden på en ankerplads.

Og netop det, at bådene er blevet brugt flittigt, at solen har braget ned over os, og ankring natten over, er hovedpunkterne for det jeg vil dele med jer.

Tjek sejlpindelommer

Da vi var kommet godt afsted på vores weekend, den femte i år, bommede vi vores rebede storsejl ved Thurø Rev. Jeg så lige op i sejlet, om det var trimmet efter bomningen… og hvad var det? Den øverste sejlpind var væk. Hvordan kunne det ske? Vi behøvede ikke at gøre noget ved det, før vi anløb Lundeborg og bjærgede sejlene i havnen der. Her så vi, at den flap der presses ind sammen med sejlpinden, var slidt tynd som et  gazebind, der hvor sejlpinden bevæger sig minimalt ved hver vending, eller når sejlet blafrer kraftigt. Her var sejlpinden smuttet igennem flappen og væk. 

   

Den næstøverste pind havde samme syge, så jeg fandt reserve sejlpinde frem og skød en ny ind i lommen, og som en midlertidig løsning klæbede jeg noget selvklæbende reparationsdug uden om lommens åbning,  det måtte holde weekenden over. Vel hjemme igen fik jeg den lokale sejlmager til at sy nye flapper i alle fire sejlpindelommer i storsejlet. Se fotos! De nye flapper var væsentligt bedre forberedt på slitage. Sejlet er fra  2009 og har sejlet rigtig mange sømil, så jeg vil opfordre dig til at tjekke dine sejl og specielt de flapper der holder sejlpinden inde og måske runde sejlpindens agterende og klæbe noget glat tape eller lignende  omkring, for at nedsætte slitagen på flappen. Tursejlere bruger typisk deres sejl væsentlig længere end kapsejlere, hvorfor dette problem naturligvis oftest rammer tursejlerne.

Solsejl

Mange af de dage vi er kommet i havn i denne sommer, var skygge en mangelvare. Vi havde for et par år siden set et simpelt og passende solsejl på en nabobåd i havnen. Det var købt i Jysk til omkring en ”hund”, så  sådan et havde vi da købt. Det viste sig at være meget anvendeligt i år. Det er trekantet og fylder næsten ikke noget. Der er ikke pinde i det, så det er med på tur fremover.

Med storfaldet i det ene hjørne, og sjæklen rundt om hækstaget hejses det op, så det hænger passende over cockpit, fikseret agter og ved røstjernet. Ud over skygge giver det en luftning ned i cockpit, næsten uanset,  hvor vinden kommer fra. Det er et lille godt hjælpemiddel, når solen bager ned over os. Hvis man er den type, der bruger livrem og seler er det måske en god ide at sætte en tynd nedhalerline i  torfaldsjæklen, så kan faldet altid hales ned selv om et hårdt vindpust skulle ødelægge solsejlet.

   

Ankerlys

Vi har nydt at ankre flere gange i denne sommer, og da vi jo ikke ønsker kabler i masten, er der ikke en ankerlanterne på vores båd. Vi nævnte det for en Folkebådssejler, vi mødte i Brejning på vores tur i Vejle fjord.  an kunne så vise os en lampe, han havde købt i Harald Nyborg for under 40 kr. inklusiv genopladeligt batteri. Den bliver opladet af solen og lyser rigtigt godt i mørke. Den blev indkøbt og er nu testet og har bestået  både i regn og sol. Den er af plastik, vejer ikke meget og fylder minimalt. Det er en god investering i sikkerhed når man ankrer, og den er velegnet til lys i cockpit eller kahyt. Jeg prøvede at lade den én dag i sol og  bruge den 2 nætter, det klarede den.

Nu er sejlersæsonen ved at få en ende og med stor taknemmelighed over mange gode timer på vandet og i vores båd, vil jeg ønske jer alle en god ”stilletid” hen over vinteren, med mulighed for at lade op til en ny  sejlersæson, og måske bruge tiden til at forbedre lidt hist og her. Det er nu vi skal udføre et par småting, der gør sejladsen sjov, sikker og motiverende. Det stopper heldigvis aldrig.

 

Med sejlerhilsen
Lars Bræstrup
E-mail: labra1048@gmail.com