Tursejlads 12

Udskriv

Nr. 12. Fokus på tursejlads

En ny sejlersæson lokker forude, og mange af jer har måske klargjort båden og bestilt vognmand. Det er altid dejligt at se båden glide ned i sit rette element og høre den velkendte klukken omkring bordlægningen. Så er det en god fornemmelse at rejse masten og trimme riggen. Og når bommen er monteret og alle trimliner er placeret på rette sted, er der jo kun tilbage at slå sejl under og strække sejl… kaste los… falde af og  mærke vinden fange sejlene og føle en let krængning der giver forventning om fart. Det gode liv på vandet er begyndt.

Fokkeskødet gennem blok eller ring i bagbord side

Mange kapsejlere binder tampen på deres fokkeskøder fast i spilhåndtaget og har arrangeret en elastik gennem en blok i borde der returnerer håndtaget, for at kunne justere fokken, når de sidder på kanten og  ønsker at trimme herfra. Det samme system er velegnet for tursejlere der kan justere fokken fra luv side af cockpit eller fra styretoften. Det giver motivation til lidt mere trim på turen, når det er nemt at udføre. Nu er  der jo det, at skødespillene drejer samme vej rundt i styrbord og bagbord side. Og sidder man og styrer, fungerer det system fint når der skal hales i styrbord side, men ikke når skødet i bagbord side skal hales, her  skal der hales tværskibs for at give effekt på spilhåndtaget. Det har jeg klaret ved at montere en ring eller som det hed i gamle dage, en ”klåde” op under dækket i BB side helt ude tæt på cockpitkarmen, der hvor  håndtaget passerer karmen under brug. Det giver mulighed for at justere skødet i BB side, ligegyldigt hvor man sidder på styretoften. Se foto!

Kompas på skydekappe

Mange sejlere holder af at have et kompas at se på når de sejler. Enten man er kapsejler eller tursejler er det godt at kunne se kursen og bruge kompasset til at vurdere vinden på. Mange har et kompas sat på et bræt  der bliver sat i nedgangen, men det er noget besværligt at komme ud og ind af kahytten med sådan en spærring…. andre har skåret hul i skottet og placeret et kompas ved siden af indgangen til kahytten. Det sidste  er i mine øjne upraktisk, da det ødelægger en god siddeplads op ad skottet og i mange tilfælde er kompasset dækket af den der sidder på kistebænken. Jeg havde set flere større både der havde deres kompas på skydekappen eller på ruftaget. Det er jo i den retning man ser fremad når man styrer, så placeringen tiltalte mig. Da jeg i 2001 skulle placere kompasset på vores nuværende båd, placerede jeg det på skydekappen.  Til tursejlads holder jeg mest af et magnetisk kompas og det er også det mest driftssikre kompas man kan anvende. Se fotos!

Rodstag bag mast

Gennem flere år har jeg studeret, hvordan dækket ved mastehullet bevæger sig op og ned under belastninger fra kick-en. Mange har deres kick monteret i mastebøjlen og det giver store belastninger der endda  skifter fra side til side i bomninger. Jeg anbefaler at dele belastningen i bøjlen således at halvdelen af kick-ens talje/træk sidder på et beslag på masten og den anden halvdel af taljen sidder på bøjlen. Det reducerer  trækket i bøjlen og dermed i dækket. Det er vigtigt at en del af taljen til kick-en sidder på bøjlen, så masten aldrig trækkes agterover, når der hales i kick-taljen. Se fotos! 

For at aflaste mastebøjlens opadgående træk,  er det en god ide at montere et såkaldt RODSTAG (Stangstag) mellem dæk og mastespor. Det er så heldigt at bøjlens midterben agter er af materiale på 10 mm og ved  at skifte møtrikken under dæk til en 10 mm lukket møtrik, kan der svejses en rustfri 10 mm stang på møtrikken, og når stangen afpasses i længde så den går ned til mastesporet, kan den nederste ende påsvejses en  vantskrue hvor gaflen opad er skåret af. Se foto! Gaflen i vantskruen kan så gå ned over mastesporet som i mange både er et T-profil med huller i. Dette rodstag skal ikke spændes, det skal blot sættes neutralt og  vantskruen låses, inden masten rejses, og derved fiksere dækket hvor det er. Fordelen ved at det ikke bare er en wire der forbinder dækket med mastesporet er at stangen tillige modstår det tryk der ofte kommer når  2 -3 fuldvoksne mænd står på dækket ved masten. Det tryk kan let sænke dækket 3 – 4 mm ved masten. Både træk og tryk i dækket er ikke godt, hverken for en træ- eller glasfiberbåd. Derfor er det en god ide at  aflaste dæk og samling mellem dæk og kahytsfront med et rodstag.

Lanterner

Jeg har på mine folkebåde forsøgt at finde egnede lanterner. Og jeg tidligere kæmpet med dæksstik der var svære at holde tætte. Saltvand trænger ind i kabler og starter den grønne ir dannelse, bliver på sigt et  problem. Først efter det er blevet almindeligt med LED light er der kommet gode batteridrevne lanterner på markedet. Det er ikke fordi jeg sejler meget i mørke, men når vi fx i efteråret sejler hjem fra aftenkapsejlads  på Lunkebugten er det mørkt når vi kommer hjem. Det er meget betryggende at føre reglementeret skibslys. Jeg har undersøgt forskellige muligheder og fundet en god løsning fra firmaet NAVISAFE. Det er LED  lanterner der drives af 3 stk. AAA batterier. Det kræver en i stævn og en på hækken. Der kan på hver lanterne vælges mellem tri-color, agterlys og delt rød/grøn. De er monteret via et magnetsystem og med en  sikkerhedsline. Lanternen er vandtæt og kan flyde og den er CE godkendt og godkendt af US Coastguard til synlighed 2 sømil bort. Foran skal den hæves minimum 30 mm over dæk for at være synlig under  krængning, hvis man vælger at placere den længst fremme på dæk. Jeg har valgt at omdanne en lille termoflaskekop til en plast konsol. Og da jeg har et øjebeslag på stævnen til min gennaker, kan den fint sidder der,  fri af sejl og skøder. Agter har jeg valgt at montere lanternen på rorpinden længst agter. Hvis du Googler NAVISAFE LIGHT finder du hurtig den danske forhandler og de har en webshop. Friske batterier holder 24  timer ved brug af rød/grøn eller ved klart agterlys. Jeg er meget tilfreds med denne løsning der er uafhængig af ledninger, utætte stik på dæk og en accumulator med kontakter etc. ombord. Se fotos! 

 

Jeg glæder mig til mange gode timer på vandet i vores dejlige båd. Lige hjemkommet fra vores første weekendtur i det sydfynske Øhav, kan vi se at der stor aktivitet på bådpladserne og forventningens glæde er en  god drivkraft. Jeg håber at møde mange af jer sejlere rundt i havne og på ankerpladser og tror vi får en super sommer med masser af sol og vind… men også stille aftner med varme.

Glade forårshilsner fra
Lars Bræstrup
E-mail: labra1048@gmail.com