Tursejlads 11

Udskriv

Fokus på tursejlads… artikel nr. 11

En sommer går på hæld… og mange af os har sejlet i vores dejlige både på tur– og kapsejlads. Dette år er et særligt år med fejringen af vores gamle Folkebåd. 75 år er mange år og spænder over flere generationer og  folkebåden har levet op til sit navn ”en båd for folket”. Da den kom frem i 40-erne og mange år frem, var det en rummelig turbåd for en familie med et par børn. I nyere tid har mange sejlere set på båden som en kapsejler og dagbåd, men flere og flere ser den som en velegnet turbåd med mange kvaliteter. Der er en ny trend i at drage ud i naturen og leve lidt primitivt, og her kommer Folkebåden ind som et godt bud på en velegnet båd.

Livet ombord

Mange Folkebådsejlere bruger cockpittet meget på tursejlads som opholdsrum. Det gør vi også, men ind i mellem er det rart at være kahytten. Her kan man godt opnå en vis form for komfort. Køjerne er den eneste  mulighed for at sidde, og i mange både er der ikke god støtte for lænden. Her bruger vi gerne en lidt stor sovepose i sin pose, den kan gå ind under hylden og give en rimelig støtte. 

I mange tilfælde sidder vi  langskibs på køjerne med benene oppe på hynden. Med den rette støtte i ryggen og noget under knæhaser, sidder vi godt med henholdsvis ryggen op ad pantrysektion i BB og døren som er lukket tilbage mod  skottet i SB side. Lige netop det med døren tilbage mod skottet kræver en lille ekstra støtte på skottet, så døren holdes plan og er stabil at læne sig op ad. Se foto! Her er der et godt udsyn ud gennem de lange  vinduer i ruffet.

Når vi sidder længe i cockpit og enten styrer på længere stræk eller ønsker god støtte i ryggen i havn, har vi fået en hynde der er udformet så den kan gå ned over cockpitkarmen. Den støtter godt og den kan surres  fast. Se foto! Vores skødebro er placeret ret højt, tæt på overkanten af karmen. Det giver en behagelig støtte i ryggen, når vi sidder langskibs på kistebænkene. Så med den faconsyede hynde ned over skødebroen er  det behageligt af sidde her. Vi har næsten altid en hynde at sidde på, og når det regner eller sprøjter bruger vi såkaldte ”spækkebrædder”.

Tætning af røstjern

Livet ombord er betinget af flere ting, blandt andet at der er tørt i kahytten, og ingen lækager der gør livet surt.
Vores båd har røstjern af typen bøjlerøstjern. Og selvom de er lettere at holde tætte end de traditionelle pladerøstjern, kan de blive utætte. Vi oplevede det i Limfjorden for år tilbage og heldigvis havde jeg  tætningsmasse i en tube og en passende fastnøgle til en 10 mm møtrik ombord. Jeg satte storfaldet i en strop i fokkeskødeblokken og tottede det rigtigt godt, for at holde balance på masten mens reparationen stod  på. Så løsnede jeg møtrikkerne under dæk i takt med at jeg strammede vantskruen indtil  røstjernet var trukket helt op af dækket. Nu kunne jeg med en skruetrækker rense hullerne til de to ben med gevind grundigt,  og fjerne eventuelt gammel tætningsmasse på dækket under den plade der er svejset på bøjlen.

Ny tætningsmasse blev fordelt under pladen og rundt om ”benene” med gevind. Så blev røstjernet trykket forsigtigt ned i hullerne, og kun lige presset ned så der var tætningsmasse ude hele vejen rundt om pladen.  På dette tidspunkt er det vigtig IKKE at spænde møtrikkerne mere end at massen kun lige kommer ud hele vejen rundt og der skal være 1 – 2 mm afstand mellem pladen og dækket mens det tørrer. Herefter skal møtrikkerne ikke spændes før 1 til 1½ døgn senere. Når det gøres sådan formes en støbt pakning, der pakker perfekt helt ned omkring ”benene”. Hvis møtrikkerne var blevet spændt hårdt med det samme, var al  massen blevet presset ud under pladen, og det tynde lag der ville være tilbage, tørrer ud og vandet trænger ind igen efter 1 – 2 år.
Vantskruen må gerne monteres, men skal ikke spændes før møtrikkerne er efterspændt.

Rulle på hækstag

Vi har jo gennem mange år oplevet at hækstaget fisker agterliget på storsejlet i let luft. Det er jo ikke et stort problem, men jeg har alligevel tænkt på en løsning. Jeg så de ruller der er beregnet til at sætte på  søgelænder for at forsejl kommer lettere forbi. Jeg har monteret en rulle på højde med den øverste sejlpind. Et stykke smalt riggertape er sat omkring hækstaget, så meget at en fiberskive på ca. 8 mm i diameter ikke  falder ned ad wiren. Plastrullen, som kan købes i bådudstyrsbutikker, har jeg så monteret på wiren så den hviler på fiberskiven og løber let rundt. Det letter kappens passage i vendingen.

Nu skal vore både snart i vinterhi og der er mange småting der kan klares når båden er på land, og masten ligger ned. Så en lille liste over opgaverne er hjælpsom. Og husk sejl- og presenningsmager har bedre tid i  november og december end i april. 

Jeg vil ønske jer alle en god stille-sæson med mulighed for at glæde jer til en dejlig ny sejlersæson 2018.

Sejlerhilsen
Lars Bræstrup
E-mail: labra1048@gmail.com