Strutter

Udskriv

Folkebådens rig er enkel: sidevanter og strutter. Alligevel kan strutterne give anledning til diskussion blandt sejlerne. Hvordan står strutterne hos hurtige sejlere? – Førhen havde flere sejlere strutter, der kunne trimmes fra cockpittet. Jeg har selv haft det; men har pillet det af igen, for der blev for mange parametre i trimmet, og vi havde aldrig helt styr på hvor vi “var henne”. Lad være med det pjat, og find i stedet for et godt grundtrim. Her er nogle ideer og tips:

For at få det rigtige tvist i toppen af sejlet, er det vigtigt at strutstagene er trimmet rigtigt.
Først bør du tjekke om dine strutstag er lige totte. Tag ud og sejl, og hal hjem i hækstaget. Så er det let at se op langs masten.

Hvor totte dine strutter skal være afhænger af, hvor blød din mast er, og hvor stor forkurve, der er i dit storsejl.

Det vigtigste er, at din mastekurve er jævn, så toppen f.eks. ikke “drypper”. I så fald vil dit sejl have folder fra fokkegodset og ned mod agterenden af bommen. En strut, der er tottet for meget betyder omvendt, at sejlet lukker i toppen.

Som grundregel skal strutten netop være så tot at det dybeste sted i sejlet, lige under den øverste sejlpind, ligger ca midt i eller en anelse foran midten. 

I følge regel 6.1.12 skal strutten netop sprede 900 mm (+/- 10 mm). Har du tjekket din strut for nylig?

 

 

Tværpinden må højest fastgøres 100 mm fra enden af strutpindene.

Du må således gerne lave en tværstiver, der lukker helt sammen om enderne. På den måde slipper du for det besværlige lille stykke blik, som holder strutstaget inde.

Det er en god ide at sætte tape på enderne, så de ikke gnaver i sejlet når du sejler læns.

Standardbeslaget til justering af strutter fungerer udmærket. Drop muskelbokse og vippearme, som fokkeskødet kan fiske.