Rebning af sejl

Udskriv

Rebning  af sejl. Noget for en folkebådsejler?

”Blæse være med blæsevejr, fulde sejl jeg altid bær” Sådan lyder eet af Folkebådcentralens slogans. Det er også rigtigt. Det velkendte billede til venstre viser, at det kan lade sig gøre at bære alle sejl –   også i 22 m/sek! Imidlertid kan man få endnu mere glæde af båden på tursejlads i frisk vind, når der rebes!

Her er der rebet på frisk kryds i ca. 10 m/sek. Båden sejler storartet og er helt neutral på roret. På halvvind/foran  for tværs kan båden traditionelt  være noget træls at styre; men med rebet  storsejl går det som en leg.

Det kræver få omforandringer  at rigge båden klar til rebning. På Pauline har vi fået syet forstærkninger  i med øjer lige under nederste sejlpind. Det koster ca. 1000,-  kr ved en sejlmager.  Brug  et brugt, men godt storsejl til det.

Sejlet er rebet ca en meter ned fra mastetoppen.  Vi har forstærket hulkehlen med to hulkehlforstærkere, der hvor flynderen sidder under rebning. Man skal være opmærksom  på, at hulkehlen er ekstra belastet udad  under rebning. Nogle master har ikke meget gods ved siden af hulkehlen. Her vil jeg ikke anbefale rebning.

                                               

 

Rebesystemer  kan indrettes individuelt.  Det kan gøres, så man slet ikke skal på dæk.

På Pauline er der flg. rebeudstyr.  (Se også billeder)

  • Storsejlsfald  ført tilbage til cockpit.
  • For nedrebning  af agterlig: Rebeblok i agterende af bom med tilhørende klemme monteret på bommen.
  • For nedrebning  af forlig: Her plejer vi at bruge cunninghamhalet,  som blot skal være ekstra langt.