Dansk Folkebådsklubs statutter for Vandrepokal og DM-trøjen

Statutter for Danmarksmesterskabets vandrepokal og DM-trøjen

$1 Begreb:

Danmarksmesterskabet har to vandre-præmier. De er begge evigt vandrende, og kan derfor ikke vindes til ejendom. Danmarksmesterskabets pokal er en stor pokal af metal, monteret på en træfod. Desuden medfølger en polotrøje med grafik, som viser diverse  Danske seværdigheder. Trøjen er tro kopi af den oprindelige DM-trøje fra 1964.

Trøjen blev fyldt med navnene på årenes DM-vindere, men blev i 2010 erstattet med den nuværende, som blev fremstillet som en nøjagtig kopi af den oprindelige trøje, udført af en dygtig studerende på Kolding Designskole.

Den oprindelige trøje blev siden skænket til Danmarks Museum For Lystsejlads og flot udstillet sammen med øvrige folkebådseffekter.

$2 Vindere:

Vinderen af pokalen og trøjen er den besætning med dansk skipper og mindst 1 dansk gast, som bliver bedst placeret i stævnet.

$3 Aflevering/indgravering:

Modtageren af præmien er forpligtet til et af følgende:

At aflevere pokalen til den klub, som afholder mesterskabet året efter, senest på stævnets førstedag. Forinden skal modtageren få indgraveret følgende: Årstal, bådnummer, samt navnene på bådens besætning. Graveringen skal være på en sølvplakette, magen til de øvrige på pokalen, og den skal monteres på pokalen med 4 små søm. Desuden skal polotrøjen have broderet årstal og besætningens navne. Det er frivilligt, om man vil selv vil brodere, eller om man vil lade en professionel gøre arbejdet. Hvis der samtidig afleveres en kvittering for graveringsarbejdet og broderingen, vil beløbet blive refunderet af Dansk Folkebådsklub.

Alternativt skal pokalen og trøjen medbringes til næstkommende generalforsamling, og overdrages til bestyrelsen for Dansk Folkebådsklub, som herefter vil forestå graveringsarbejdet og broderingen.