Dansk Folkebådsklubs statutter for Bananklubben * DM

Dansk Folkebådsklubs ”BANANKLUB” og dens historie

Bananklubben er stiftet i 1979 af DEN 654 Rowena, med besætningen Poul Ankjær Jensen, Holger Hansen og Keld Hansen – Kolding Sejlklub.

Ved DM i Nykøbing Sjælland 1979 stiftedes “Bananen”.
En banan er krum, ligegyldigt hvordan den vendes. På kapsejladsbanen drejer vinden også, ligesom en krum banan.

Idéen til at uddele “Bananen” opstod, da en lille dreng, Kent Paulli var i besiddelse af en stor oppustelig plastbanan. Den blev straks købt af besætningen på Rowena for 20 kr.

Nogle sejlere er bedre end andre til at finde en banan på kapsejladsbanen. I 1979 var der særlig én båd, som fandt bananen.

Ved præmieuddelingen blev “Bananen” under stor jubel uddelt til DEN 605, Henrik Sørensen og hans besætning fra Roskilde Sejlklub.
Han var den bedste til at finde flere bananer under DM i 1979. Han fik for øvrigt herefter øgenavnet “lille banan”.

“Bananen” er en vandrepræmie ved DM for folkebåde.