Håndværker Cup 2022 (Sjællandsk mesterskab) for Nordisk Folkebåd

Udskriv

7-8 maj 2022 – Jægerspris Sejlklub JSK –  (Kignæs havn)

Af Michael Rye Sørensen, BM i JSK

Weekenden set fra en banehjælper / følgebåd

Igen i år blev HC en rigtig fin oplevelse.

Vejrguderne var gode mod os – ingen regn og masser af sol fra lørdag middag til søndag aften.

Lidt kold vind begge dage, men det har sejlerne nok ikke bemærket, idet de knoklede på. Hele 4 sejladser lørdag og 4 søndag

Vindmæssigt til den friske side lørdag med 6-8 ms i middelvinden og 11 ms pust meget af dagen. Søndag lidt mindre vindstyrke, men mere springende vind, mest fra nordlige retninger.

Da der sejles i området nord for Frederikssund (”indenfjords”) så der er ikke megen sø/bølger.

Ingen sejlads uden sejlere og ingen sejlads plus mole-/havnehygge uden hjælpere

Til et sådant arrangement er der hele 16 personer som banehjælpere (heraf 3 i reserve). Det er næsten én person pr. tilmeldt båd (17 stk.) i denne HC.

I år var jeg – ligesom sidste år – så ”heldig” at få en plads i topmærkebåden.

JSK har to følgebåde – den ene Mathis er en ældre glasfiberbåd den anden en ny RIB. RIB’en har dog ikke megen ”gulvplads” og er lidt besværlig at gå rundt på, hvilket ikke er noget for min ryg.

Topmærkebåden skal udlægge topmærket (det store gule) og afvisermærket (det lille røde) efter anvisninger fra baneledelsen.

Det er i princippet enkelt (hvis det ikke blæser for meget) – og så er dagens arbejde klaret, vi kan læne os tilbage og nyde vind/vejr – eller hur?

Ikke helt… I praksis har vinden det jo med at ændre retning så topmærkebåden (som i sejladserne lå ca. 0,5 sm fra dommerbåden) skal løbende informere dommerbåd om vindretning, skift og vindstyrke.

Ganske ofte bliver der flyttet på disse mærker.

Udover mærkeflyt informerer vi dommerbåd om første båd – og sidste båd rundt – ved hver runding.

Et par sjove episoder fra søndagens sejlads.

Stort vindspring kræver hurtig handling

Efter første opkryds i en sejlads søndag kommer der et større vindspring

Melding fra dommerbåden: Hiv ankeret op og vær KLAR til mærkeflyt STRAKS den sidste båd runder.

Da dette er sket pisker vi hen til det gule topmærke og får det op.

Melding fra dommerbåd: Det skal flyttes NU – NU – NU… der er kun kort tid.

Vi har ikke fået den røde afviserbøje op.. men må afsted uden – den gule bøje skal på plads… Vi får ca. placering af dommerbåden…

Da vindspringet er ca. 45° skal vi ganske langt – helt på tværs af fjorden. Og det gule mærke er jo en større oppustet ”gummitønde”, som dels er uhandig og dels ikke er ”så sjov” at sejle 35-40 knob med.

Mathis’ 60 HK får ”alt hvad den kan trække” og vi suser afsted med hyppige udbrud fra dommerbåden – hurtigere – det skal går hurtigere – fuld speed…

Endelig kommer vi på plads ”ude midt i fjorden” og sætter det gule mærke.

Så…. Tilbage og hente den røde afviserbøje – og PUHA, vi når liiiige at komme tilbage til den nye position så vi kan lægge afviserbøjen tidsnok til de første både runder.

”Var det ikke topmærket, der liiige kom flydende forbi…?”

Vi sidder og slikker lidt solskin, men bemærker at det er ”ligesom” det gule topmærke ikke ligger fast, men driver lidt…

Vi kontakter dommerbåden, men de oplyser, at linen sagtens skulle kunne nå bunden på vores placering. Vi tager dog et tjek og det viser sig, at ankeret ikke når bunden.

Måske er vi endt på en placering hvor vanddybden er 7-8 meter, så vi skynder os og får en ekstra blyline i og mærket flyttet til rette placering.

Sejlads og ikke mindst hygge i store mængder…

Som billederne viser, så er der udover masser af sejlads også tophygge startende med flæskestegssandwich fredag aften – over moleøl og do pølser efter sejladserne lørdag og søndag – til grillmad og hygge lørdag aften.

En sejler bad mig også nævne (hvad vi havde oplevet mange gange undervejs), at skipperne ikke tøvede med at sætte gasterne i arbejde. Jeg er sikker på, at alle gaster (ok, nok også skippere) sov godt natten til søndag og de kommende dage.

Derfor – hvis du er Folkebådssejler så tøv ikke med at melde dig til i 2023.

Det er en dejlig oplevelse både sejladsmæssigt og hyggemæssigt (hvis man kan sige det…)